چرا؟

در این وبلاگ میخواهیم (به کمک شما) به جواب چرا؟ ها برسیم...

چرا؟

در این وبلاگ میخواهیم (به کمک شما) به جواب چرا؟ ها برسیم...

  • ۰
  • ۰

qwertyچرا کی برد به صورت abcd نیست و به صورت qwerty طراحی شده؟ در این مطلب به جواب این سوال میرسیم...

این طرز قرار گیری حروف توسط فردی به اسم کریستوفر شولز (Christopher Sholes) ابداع شده. کریستوفر شولز که به عنوان پدر ماشین تحریر شناخته میشه، فردیه که اولین ماشین تایپ مدرن رو اختراع کرد. اولین ماشین تایپ بر اساس حروف الفبا ساخته شده بود و هنگامی که یه دکمه فشرده میشد، توسط یه میله ی آهنی به جهر آغشته، اثری بر روی کاغذ ایجاد میشد.
 
ولی اگر تایپیست با سرعت زیاد تایپ میکرد بعضی مواقع این میله های آهنی به هم گیر میکردن و باعث از کار افتادن دستگاه تایپ میشد. برای همین شولز برای اینکه بتونه از درگیر شدن این میله ها با هم جلوگیری کنه و در واقع بتونه تاخیری تو کار تایپیست برای پیدا کردن حروف ایجاد کنه، 6 سال وقت گذاشت تا بتونه بهینه ترین حالت چینش حروف رو برای جلوگیری از گیر کردن میله های رابط در سال 1878 پیدا کنه.
بله درست خواندید این نوع چینش برای کند تر کردن کار تایپ طراحی شده و البته مچ درد رو هم به همراه داره..
خب حالا ما چبکار می تونیم بکنیم؟
 
طبق تحقیقات انجام شده در (qwerty) درد مچ دست 60 درصد بیشتر میشود
البته فقط همین یک نوع کی برد یعنی qwerty وجود نداره و کی برد های دیگه ای مثل dvorak و colemak هم وجود دارند که کار کردن با اونا خیلی راحت تره برای این  که کیبرد تون رو dvorak کنید لازم نیست کل کیبردتون رو عوض کنید فقط کافیه برچسب کیبرد تهیه کنید و مثله dvorak وصلش کنید و البته لایوت (layot) کی بردتون رو عوض کنید..
برای اموزشش هم باید تمرین کنید برای این کار من سایت 10 انگشت سریع رو پیشنهاد میکنم که از زبان فارسی هم پشتیبانی میکند...
نظر شما چیه؟ dvorak یا qwery
منابع: ایران ناز-دیجیاتو-ویکی پدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی